Waarom heb ik een website nodig?

Niels Steenman · 23-01-2018
Tegenwoordig móet elk gerespecteerd bedrijf online gevonden worden. Of het lijkt je gewoon heel gaaf om een eigen website te hebben. Misschien stijgt je omzet zelfs wel als je een website laat bouwen? Allemaal redenen waarom je op dit moment op zoek bent naar een nieuwe website. Want een nieuwe site moet en zal er komen!

Maar laten we eerst even stilstaan. Een website kost geld, soms zelfs klauwen vol. En zonder een plan gaat die investering lang niet zo leuk zijn als je zelf verwacht. Maar al te vaak horen wij dat een ondernemer op zoek is naar een nieuwe website, “want de oude genereert te weinig omzet”. Of ze krijgen van een kennis te horen dat de huidige website ouderwets is. Dus een nieuwe website laten maken is de enige optie, toch?

Ja, in veel gevallen zien we bedrijven die qua website gewoon echt achterlopen. De website is niet mobielvriendelijk, laadt traag of is gewoon niet conversiegericht. Misschien is de website zelf nog niet eens zo dramatisch, maar laat de online marketing veel te wensen over. Er zijn dus vaak genoeg redenen om op zoek te gaan naar een internetbureau die je huidige website een make-over kan geven, je marketing een boost geeft of je zelfs aan een compleet nieuwe website helpt. Maar niet zonder plan.

Wat is het doel van mijn website?

Voordat je ook maar begint met je bedrijf online neer te zetten, of geld steekt in het upgraden van je online profiel, moet je eerst precies weten waarom je online bent. Uiteindelijk heeft elke website ten minste één specifiek doel. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar gaat verder dan “ik heb een website omdat het hip en modern is”. Het doel van een website is op veel verschillende manieren te categoriseren. Hoewel ik later iets dieper in wil gaan op de verschillende doeleinden en de techniek en strategie die je kan gebruiken, hou ik het nu even op vier globale doelen. Ik moet je er op wijzen dat een website meer dan één doel kan hebben, maar nooit minder. De vier doelstellingen zijn:

  • Expertise beschrijven
  • Reputatie opbouwen / Verbinden
  • Leads genereren
  • Verkoop realiseren

Expertise beschrijven

Als je op zoek bent naar een website omdat “iedereen er een heeft en ik wil ook met de tijd mee”, zal dit het meest voor de hand liggende doel zijn. Als dit het enige doel van je website is, ben je in principe gewoon bezig met jezelf voorstellen. Je vertelt concreet wat jij en je bedrijf doen, voor wie je dit doet en hoe je dit doet. Bij het beschrijven van je expertise verwoord je als het ware jouw waarde propositie in de vorm van een website. Een website met deze strekking zal ook niet veel speciale functies of pagina’s bevatten. Een homepagina, over ons en contact zouden genoeg moeten zijn. Met zo’n website ga je ook geen extreme omzetverhoging realiseren, maar het geeft je potentiële klanten wel een extra kanaal om jou te leren kennen.

Reputatie bouwen / Verbinden

Jij bent natuurlijk de beste in jouw branche, toch? Waarom zou je dan alleen vertellen wat je doet, maar het niet bewijzen? Een website waar deze doelstelling(en) een belangrijke rol speelt, is een stuk interactiever. Hoewel de basis hetzelfde is, en bezoekers nog steeds in één opslag moeten kunnen vinden wie je bent en wat je voor ze kan betekenen, laat je hier écht zien wat je in huis hebt. Al jouw concurrenten zijn ook online te vinden. Als hun website ook goed in elkaar zit, is het al snel moeilijk om je online te onderscheiden. Daarom moet je jezelf bewijzen en een connectie met je bezoekers opbouwen. De ‘makkelijkste’ manier is het toevoegen van een blog. Op zo’n blog kan je wekelijks of maandelijks aan de hele wereld schrijven. Vertel over een ervaring bij een klant afgelopen week, laat mensen jou en je bedrijf kennen of vertel over de unieke medewerkers die jouw bedrijf zo speciaal maken.

Leads genereren

Hier gaan we de kant op van de commerciële (internet)marketing. Naast alle standaard informatie, heeft jouw website één (of meer) specifieke actie die je jouw klant wilt laten uitvoeren. Dit kun je alleen doen met een goede funnel. Bezoekers moeten direct te weten komen waarom ze jou nodig hebben. Beloof ze iets geweldigs, iets groots. Meer omzet? Meer vrije tijd? Kijk alleen wel uit voor nietszeggende beloftes en blijf eerlijk. Bij het genereren van leads werken we met CTA’s en landingspagina’s. Landingspagina’s zijn pagina’s die zich specifiek richten op één onderwerp en, wanneer een bezoeker op die pagina komt, één specifieke CTA uitvoeren. Een CTA, oftewel een Call To Action, is een concrete actie zoals het registreren voor een nieuwsbrief, telefonisch contact met jou opnemen of het opvragen van een offerte.

Verkoop realiseren

Hier gaan we in the money. Een website met dit doel realiseert direct omzet. Bekende websites met dit doel zijn webshops. Zo kennen we Bol.com, maar ook kleinere websites zoals Telefoonhoesjes.nl werken met dit principe. Een website met dit doel is een verkoopkanaal an sich. Er wordt op voorhand of bedrijfsniveau bepaald dat een online verkoopkanaal deel van de marketing en distributie wordt. Deze soort websites worden vaker gericht op de consument, doordat een transactie in een kwestie van minuten kan worden volbracht.

Conclusie

We kennen nu een aantal redenen om een website te laten bouwen. Het is niet rendabel om ‘zomaar’ een website te laten maken, en zelfs wanneer er niet direct omzet mee gegenereerd wordt moet een website worden gepland. Online marketing is minstens zo belangrijk als je offline marketing. Een specifiek doel bedenken is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel ondernemers waar wij mee in contact komen, hebben geen eigen marketingafdeling om deze beslissing te nemen. Je zou hiervoor een organisatiestrateeg kunnen inhuren, maar een nog mooiere oplossing is een websitebouwer die verder denkt dan het ontwerpen en het programmeren van een website. Met een achtergrond in de businessontwikkeling leggen wij met Flint Webmedia onze expertise in een hele andere hoek dan het gemiddelde internetbureau. Waardeproposities, marketing en bedrijfsculturen liggen voor ons net zo dicht bij huis als de huisstijl en het framework achter je website. Geloof je ons niet? Ga met ons in gesprek, is helemaal gratis! Als extra kadootje bieden we je zelfs een gratis websiteanalyse, als je op dit moment twijfelt om je huidige, oude website op te laten knappen of helemaal te laten vervangen!

Profile picture of Niels Steenman in a suit.

Niels Steenman

Oprichter, Mede-eigenaar & Techneut [email protected]

"Jong beginnen met ondernemen is de beste keuze die ik heb genomen. Ik voel me verantwoordelijk om elke opdrachtgever aan de beste oplossing te helpen, ongeacht de middelen die we daarvoor nodig hebben."