Hoe Google en Facebook hun grootste inkomstenbronnen dreigen te verliezen.

Niels Steenman · 13-02-2018

Online platforms zoals Google en Facebook hebben het afgelopen jaar al veel te verduren gehad. Kritiek voor het verspreiden van nepnieuws en het aanzetten tot haat heeft de bedrijven al vaker adverteerders gekost. Nu wordt ze opnieuw het vuur aan de schenen gelegd door een dreigement van Unilever om volledig te stoppen met het adverteren op de platforms. Met een marketingbudget van bijna 8 miljard euro is Unilever de op één na grootste adverteerder te wereld.

Op 12 Februari 2018 meldt Financial Times dat ze een speech in handen heeft van Unilever’s marketing-directeur Keith Weed. Tijdens de jaarlijke Interactive Advertising Bureau conferentie waarschuwt hij de techgiganten niet meer te willen adverteren via media die “verdeeldheid creëeren in de samenleving en falen in het beschermen van jonge mensen op het internet”.

Facebook verdient zo’n 85% van haar inkomsten aan zakelijke adverteerders. Samen met Google is het concern verantwoordelijk voor 60% van alle online advertentieuitgaven ter wereld. Daarnaast is Unilever niet de enige partij die moeite heeft met online adverteren. Merken zoals BBC en Audi zijn vorig jaar al tijdelijk gestopt met adverteren op YouTube, nadat duidelijk werd dat hun advertenties werden weergegeven naast filmpjes van een voormalig voorman van de Ku Klux Klan en Wagdi Ghoneim, een Egyptenaar die terrorisme aanmoedigt.

Procter & Gamble (‘S werelds grootste adverteerder) heeft vorig jaar ook al gesneden in haar online advertentieuitgaven. Opvallend was toen dat er geen effect zichtbaar was in de groei van het bedrijf. Des te meer reden voor de platforms om zich zorgen te gaan maken om hun positie tussen de grote jongens.

Unilever noemt Facebook en Google “net zo transparant als een moeras”. Weed belooft meer te gaan investeren in verantwoordelijke platforms die zich bezighouden met het creëeren van een positieve impact op de samenleving.

Google, Facebook en de andere grote online platforms hebben dus werk aan de winkel. De grootste reden dat deze techgiganten kunnen bestaan, geven nu zelf aan dat er iets moet veranderen. 2018 wordt een jaar waarin we grote veranderingen zullen zien in de online advertentiewereld.

Betekent dit dan dat adverteren op Google en Facebook minder aantrekkelijk wordt voor ondernemers? Unilever heeft een gigantisch advertentiebudget. Met de miljoenen, zo niet miljarden vertoningen van haar advertenties, is het praktisch onmogelijk te voorkomen dat er niet één op de verkeerde plaats terechtkomt.

De enorme databases met informatie over hun gebruikers, maken de social media nog steeds één van de meest effectieve marketingkanalen. Ben je benieuwd hoe jij meer kan verdienen via Google, Facebook of andere online kanalen? Boek een gratis kennismakingsgesprek met mij in, dan gaan jij en ik daar samen naar kijken!

Profile picture of Niels Steenman in a suit.

Niels Steenman

Oprichter, Mede-eigenaar & Techneut [email protected]

"Jong beginnen met ondernemen is de beste keuze die ik heb genomen. Ik voel me verantwoordelijk om elke opdrachtgever aan de beste oplossing te helpen, ongeacht de middelen die we daarvoor nodig hebben."